To była prawdziwa duchowa uczta. Balet w nowosądeckim amfiteatrze

Amfiteatr w Parku Strzeleckim w Nowym Sączu gościł zespół Baletu Dworskiego Cracovia Danza, który wspólnie z dziećmi z Krynickiego Studia Baletowego im. Władysława Szlęka wystawił spektakl „Pierwsze baletu początki – w operalni Hetmanowej”. 

Na początek roku szkolnego Balet Cracovia Danza powrócił z historią o szkole baletowej i zespole tanecznym prowadzonych w XVIII wieku na dworze Branickich w Białymstoku. Spektakl „Pierwsze baletu początki – W operalni Hetmanowej” w choreografii Romany Agnel i Dariusza Brojka. W przedstawieniu opowiadającym o korzeniach profesjonalnego baletu obok tancerzy Baletu Cracovia Danza wystąpiły dzieci i młodzież dziełającego przy Fundacji Instytut Pańśtwa i Prawa Krynickiego Studia Baletowego im. Władysława Szlęka, którym kieruje Małgorzata Malczak. 

Historia baletu polskiego sięga XVIII wieku. Wówczas rody magnackie zaczęły zakładać własne szkoły i zespoły baletowe, kształcąc w ten sposób pod kierunkiem zagranicznych mistrzów pierwszych polskich tancerzy. Takim rodem byli Braniccy. W ich rezydencji w Białymstoku została utworzona szkoła baletowa i działający przy teatrze dworskim balet. 

Przedstawienie ukazuje powstanie pierwszych polskich szkół i zespołów baletowych, ale także ujawnia tajniki ówczesnego kształcenia, zdradza stosowane wówczas metody i pokazuje mistrzostwo pedagogów. Poprzez prezentację oryginalnych choreografii baletu europejskiego z pierwszej połowy XVIII wieku (autorstwa francuskiego choreografa Louisa Pecourta) i odpowiedni dobór muzyki i tańców, pokazuje, jaki repertuar mógł być wykonywany w operalni Branickich. 

W przedstawieniu zawarte zostały m.in.: rekonstrukcja lekcji tańca, uczniowska gala, audycja baletowa, spektakl baletowy, popisy mistrzów czy wielki bal na dworze Branickich. Opowieść o baletowych początkach wypełnią takie tańce jak m.in.: menuet, allemande, courante, sarabanda, gigue, gawot czy folia, do muzyki popularnych wówczas kompozytorów, m.in.: Corellego, Boccheriniego czy Lully’ego. Nie zabraknie też znanego Poloneza G-dur Macieja Radziwiłła czy fragmentów bardzo słynnego w tamtym czasie baletu L’Europe Galante (Wykwintna Europa) André Campry. 

Spektakl był elementem projektu dofinansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego w ramach programu Kultura Dostępna, którego operatorem jest Narodowe Centrum Kultury. Wcześniej w ramach tego samego projektu zawodowi tancerze z zespołu Cracovia Danza prowadzili w Krynicy-Zdroju warsztaty baletowe dla dzieci, które przygotowały je do występów w przedstawieniu.

Przedstawienie zrealizowali:

Scenariusz i inscenizacja - Romana Agnel
Choreografia - Romana Agnel, Dariusz Brojek
Oryginalne choreografie z epoki - Louis Pecourt
Choreografie poloneza Eyblera i Uroczystego - Leszek Rembowski

Kierownictwo muzyczne - Anna Śliwa
Kostiumy - Monika Polak-Luścińska, Elżbieta Wójtowicz-Gularowska
Scenografia - Krzysztof Antkowiak
Asystent choreografa - Marta Baranowska

Przygotowanie uczennic Krynickiego Studium Baletowego – Nikoleta Giankaki
Muzyka: A.Corelli, L.Boccherini, J.L.Eybler, L.Lacoste, J.B.Boismortier, A.Campra, J.B.Lully, J.J.Fux, M.Radziwiłł.
Produkcja: Fundacja Instytut Państwa i Prawa