Utrata wartości handlowej samochodu
Każdy, kto próbował sprzedać używane auto, wie jak istotna jest jego historia. Samochód bezwypadkowy ma wyższą wartość, wydaje się bezpieczniejszy i przede wszystkim łatwiej jest go sprzedać.
Zazwyczaj jednak osoby, których samochód uległ uszkodzeniu w wypadku, w ramach należnego odszkodowania domagają się jedynie pokrycia kosztów naprawy?
Odszkodowanie, czy się należy?
Po stronie zakładu ubezpieczeń występuje obowiązek pełnej kompensaty szkody. Oznacza to, że kwota odszkodowania zawierać powinna zarówno koszt naprawy pojazdu jak i kwotę odzwierciedlającą utraconą wartość handlową pojazdu. Nawet bowiem najbardziej staranna naprawa pojazdu nie zapobiegnie zmniejszeniu jego wartości rynkowej w stosunku do stanu sprzed szkody.
Ważne!
Aby uzyskać odszkodowanie w pełnej wysokości, należy zgłosić wszystkie elementy szkody, do których zaliczyć należy nie tylko wartość naprawy, ubytek wartości handlowej ale i ewentualny koszt holowania, najmu samochodu zastępczego, czy wartość przewożonego mienia, które uległo uszkodzeniu.
Odszkodowanie, w jakiej wysokości?
Wysokość przyznanego odszkodowania z tytułu utraty wartości handlowej samochodu, zależeć będzie od wielu czynników, do których zaliczyć należy niewątpliwe wiek auta, stan techniczny czy jego markę. Wiadomo przecież, że największy spadek wartości notuje się dla aut młodszych, nie oznacza to jednak, że właściciele aut starczych, liczących powyżej 6 lat, nie mogą żądać należnego odszkodowania.
Jak dochodzić swoich praw?
Jeśli zakład ubezpieczeń odmówi uznania zgłoszonej szkody, celem określenia kwoty należnego odszkodowania, niezbędnym będzie zlecenie wykonania ekspertyzy rzeczoznawcy.
Prywatna opinia, może również stanowić podstawę do skutecznego kwestionowania wysokości przyznanego odszkodowania.
Żądając wypłaty odszkodowania należy powołać się na jej treść oraz zawarte w niej wnioski. Co do zasady, można domagać się także zwrotu kosztów poniesionych celem sporządzenia prywatnej opinii, pod warunkiem jednak, że poniesiony koszty były obiektywnie uzasadnione i konieczne, także w kontekście ułatwienia zakładowi ubezpieczeń ustalenia rozmiarów szkody.
Autorem publikacji jest adwokat Tomasz Król, który zajmuję się profesjonalną pomocą prawną w tego typu sprawach. Jeśli potrzebujesz wsparcia, nie zwlekaj, zadzwoń! +48 606 871 888
Utrata wartości handlowej samochodu
Każdy, kto próbował sprzedać używane auto, wie jak istotna jest jego historia. Samochód bezwypadkowy ma wyższą wartość, wydaje się bezpieczniejszy i przede wszystkim łatwiej jest go sprzedać.
Zazwyczaj jednak osoby, których samochód uległ uszkodzeniu w wypadku, w ramach należnego odszkodowania domagają się jedynie pokrycia kosztów naprawy?
Odszkodowanie, czy się należy?
Po stronie zakładu ubezpieczeń występuje obowiązek pełnej kompensaty szkody. Oznacza to, że kwota odszkodowania zawierać powinna zarówno koszt naprawy pojazdu jak i kwotę odzwierciedlającą utraconą wartość handlową pojazdu. Nawet bowiem najbardziej staranna naprawa pojazdu nie zapobiegnie zmniejszeniu jego wartości rynkowej w stosunku do stanu sprzed szkody.
Ważne!
Aby uzyskać odszkodowanie w pełnej wysokości, należy zgłosić wszystkie elementy szkody, do których zaliczyć należy nie tylko wartość naprawy, ubytek wartości handlowej ale i ewentualny koszt holowania, najmu samochodu zastępczego, czy wartość przewożonego mienia, które uległo uszkodzeniu.
Odszkodowanie, w jakiej wysokości?
Wysokość przyznanego odszkodowania z tytułu utraty wartości handlowej samochodu, zależeć będzie od wielu czynników, do których zaliczyć należy niewątpliwe wiek auta, stan techniczny czy jego markę. Wiadomo przecież, że największy spadek wartości notuje się dla aut młodszych, nie oznacza to jednak, że właściciele aut starczych, liczących powyżej 6 lat, nie mogą żądać należnego odszkodowania.
Jak dochodzić swoich praw?
Jeśli zakład ubezpieczeń odmówi uznania zgłoszonej szkody, celem określenia kwoty należnego odszkodowania, niezbędnym będzie zlecenie wykonania ekspertyzy rzeczoznawcy.
Prywatna opinia, może również stanowić podstawę do skutecznego kwestionowania wysokości przyznanego odszkodowania.
Żądając wypłaty odszkodowania należy powołać się na jej treść oraz zawarte w niej wnioski. Co do zasady, można domagać się także zwrotu kosztów poniesionych celem sporządzenia prywatnej opinii, pod warunkiem jednak, że poniesiony koszty były obiektywnie uzasadnione i konieczne, także w kontekście ułatwienia zakładowi ubezpieczeń ustalenia rozmiarów szkody.
Autorem publikacji jest adwokat Tomasz Król, który zajmuję się profesjonalną pomocą prawną w tego typu sprawach. Jeśli potrzebujesz wsparcia, nie zwlekaj, zadzwoń! +48 606 871 888